ANAF – o nouă strategie pentru 2021-2024

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Strategia ANAF pentru următorii 4 ani, publicată de ANAF este încă în dezbatere. Controalele vor viza mult persoanele fizice. Șefa instituției, Mirela Călugăreanu a venit cu ideea ”ca până în 2024 să scadă decalajul fiscal la TVA cu „până la 10%”. Un alt obiectiv este reprezentat de creșterea ponderii veniturilor colectate în PIB din perspectiva administrării fiscale cu 2,5%”, dorindu-se ”revenirea, până la finalul anului 2022, la nivelul înregistrat în anul 2019, pentru indicatorul Gradul de confomare la declarare și la plată”.

„Dacă în prezent există circa 2500 de posturi vacante, peste 5 ani numărul acestora va crește la 6000, ca urmare a atingerii pragului vârstei de pensionare de către unii funcționari. Este evident faptul că digitalizarea va genera o reducere a numărului de posturi vacante necesare și, ținând seama că perioada de formare a unui angajat este de minim doi ani, în perioada 2021 – 2024 este necesară ocuparea prin recrutare externă a 2000 de posturi vacante”, se arată în document.

Domeniile prioritare de ocupare a posturilor vacante cu tineri absolvenți sunt: IT, statistică, econometrie, managementul proiectelor.

Documentul evidențiază două paragrafe importante:

  1. Eficientizarea acțiunilor de executare silită destinate recuperării arieratelor fiscale. Având în vedere faptul că din perspectiva conformării voluntare s-au creat numeroase instrumente privind procesul de administrare fiscală, din punct de vedere al acțiunilor de executare silită destinate recuperării arieratelor fiscale și în egală măsură, în ceea ce priveste prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, acțiunile ANAF se vor derula în sistem integrat vizând atât persoanele juridice, cât și persoanele fizice care au calitatea de asociați, administratori până la beneficiarul real, în condițiile legii. Această modalitate de investigare a comportamentelor fiscale necorespunzatoare va aduce cu certitudine o eficiență sporită în ceea ce privește colectarea veniturilor la bugetul general consolidat, din sfera ANAF
  2. Acțiuni concomitente și colaborative ale structurilor de inspecție fiscală, antifraudă fiscală și control venituri persoane fizice care să vizeze aspecte privind atât persoanele juridice implicate în activități cu caracter fraudulos, cât și identificarea și verificarea beneficiarilor reali ai acestor companii, cu posibilitatea urmăririi traseelor de fraudă și de mutare a profiturilor în alte jurisdicții.

Se dorește simplificarea formularelor, declarațiilor și a altor documente fiscale pentru a susține conformarea voluntară la declararea obligațiilor fiscale:

• reducerea numărului de formulare și declarații;
• simplificarea și reconceptualizarea formularelor și declarațiilor;
• simplificarea, în continuare, a fișei analitice pe plătitor.

De asemenea printre doleanțe ne mai numară și simplificarea graduală a procedurilor vamale, conform prevederilor Codului Vamal al Uniunii și nu în ultimul rând, dezvoltarea serviciului de call-center, transmiterea de informări personalizate către contribuabili prin intermediul Spațiului Privat Virtual; organizarea de sesiuni de asistență pe pagina de Facebook a ANAF, dezvoltarea de noi aplicații informatice și creșterea gradului de informatizare a activităților Agenției, dezvoltarea platformei de e-learning, prin soluții tehnologice moderne de învățare la distanță.

Comments are closed.