Lansarea proiectului nonviolenta ,,Antrenează-ți mintea, nu pumnul! Curajul se măsoară prin minte, nu prin forță” – a avut loc în data de 30 ianuarie 2024 (Ziua Internațională a Nonviolenței) la Școala Gimnazială Nr. 163, sector 6 București.
Acest proiect este înscris în cadrul Programului ,,Împreună prindem curaj” – lansat de Ministerul Educației și finanțat de Mecanismul de Susținere și Prevenire a Criminalității.
Implementarea și coordonarea acestui program revine Inspectoratului Școlar al Municipiului București și Centrului Municipiului de Resurse și Asistență Educațională. Participarea la proiect s-a făcut pe baza înscrierii și selecției de către CMBRAE.
Programul propus are ca scop prevenirea apariției și dezvoltării comportamentelor agresive în mediul școlar cu participarea tuturor actorilor implicați în procesul de educație. Durata desfășurării programului este ianuarie – mai 2024.
Beneficiarii acestui proiect sunt 107 elevi din învățământul primar, 215 elevi din învățământul gimnazial, 322 părinți și 15 cadre didactice.
Marele câștig al acestui proiect sperăm să fie acela de a conștientiza că fiecare dintre noi (profesori, elevi, părinți) putem contribui în prevenirea comportamentelor agresive, prin dezvoltarea abilităților sociale, emoționale, empatice, de lucru în echipă, de colaborare și cooperare. De fapt, un rol fie el cât de mic îl putem avea fiecare dintre noi prin atenția și felul de a nu rămâne indiferenți, pasivi la ceea ce se întâmplă în jurul nostru. O pietricică neșlefuită a unui copil poate deveni bolovanul de care se va împiedica societatea în anii care vor urma. Fără a fi și a te simți într-un loc sigur nu ai cum să creezi contextul favorabil învățării și dezvoltării. Importanța acestui proiect nu constă în conținut, ci în aplicarea în practică a acestui conținut, afirmă coordonatorul proiectului, Consilier școlar, d-na. Maria Cochinescu.
Am gândit acest proiect pornind de la nevoile educaționale ale școlii și luând în considerare toți factorii care generează comportamentele agresive ale elevilor – și aici ne referim la factorii familiali, școlari, sociali și de personalitate. De aceea un prim obiectiv pe care ni l-am propus este crearea unui mediu școlar sigur și suportiv atât pentru elevi cât și pentru cadrele didactice și părinți, în care elevii să se simtă în siguranță, să construiască relații sociale pozitive, să se implice în munca lor școlară, sa li se cultive sentimentul valorii personale. Proiectul se centrează și pe dezvoltarea abilitaților socio-emoționale ale elevilor (un alt obiectiv fundamental) deoarece cu cât elevii sunt abilitați socio-emoțional, cu atât frecvența apariției comportamentelor agresive scade, menționează dl. prof. Anghelache Constantin-Laurențiu.
De asemenea nu se poate concepe o bună adaptare a elevilor la mediul școlar, fără dezvoltarea acestor competențe. Nu ne propunem să eradicăm acest fenomen de bullying (ar fi imposibil), ci ne dorim să învățăm ce putem face în momentul în care apar astfel de comportamente agresive, de stări emoționale negative. Nu este suficientă doar monitorizarea, morala, pedeapsa, descrierile teoretice, ci este necesară și o bună intervenție în ecest sens și aici ne referim la dezvoltarea inteligenței emoționale, la învățarea unor tehnici de autocontrol, dezvoltarea toleranței la frustrare, astfel încât elevii să știe să negocieze conflictele în sens constructive și să stabilească relații sociale sănătoase pozitive. Este mult mai ușor să-l faci pe colegul tău să pară slab, jignindu-l sau amenințându-l, decât să îți dezvolți propriile abilități. Observăm de foarte multe ori când copii cad pradă acestei competiții nesănătoase, din cauza faptului că nu au învățat cum să colaboreze într-un mod constructiv. Competiția sănătoasă este când tu ești în competiție cu tine însuți și vrei ca în fiecare zi să fii mai bun decât ai fost cu zi înainte, afirmă coordonatorul proiectului, Consilier școlar, d-na. Maria Cochinescu.
Pentru atingerea tuturor obiectivelor stabilite în proiect vom desfășura activități complexe, diversificate alături de partenerii noștri implicați în proiect. La lansarea proiectului au participat campioni olimpici și mondiali din lumea sportului, precum Larisa Iordache, Florentin Vasilescu, invitați din cadrul Inspectoratului Scolar al Municipiului București, ofițeri de la Compartimentul de Analiză și Prevenire a Criminalității, din cadrul compartimentului Siguranță Școlară, precum și Politia de Proximitate. În cadrul acestui eveniment a participat și părintele protopop al Protoieriei sector 6, București, dar și profesori, părinți și elevi ai școlii, spune dl. Prof. Anghelache Constantin-Laurențiu.
Activitatea din data de 28.03.2024, intitulată „Oameni care ne inspiră – impact și atitudine” – dezbateri cu personalități sportive continuă șirul activităților din calendarul proiectului, prin centrarea atenției asupra importanței spiritului de echipă și perseverența în practicarea acestuia, deoarece munca în echipă are beneficia covârșitoare pe plan social și pe termen lung, contribuind la dezvoltarea unor abilități și achiziții în modelarea comportamentului elevilor și în viața de zi cu zi.
Prin sesiunile activității (premierea lucrărilor artistice și literare din cadrul activității „Cuvinte care rănesc versus cuvinte care zidesc”, discursul invitaților și sesiunile de dezbateri și discuții libere) se încearcă evidențierea competitivității și cooperării sănătoase, ca efecte ale manifestării spiritului de echipă. Mesajul acestei activități este acela că practicarea unui sport este o soluție la îndemâna oricui și extrem de eficientă în diminuarea actelor de violență în mediul școlar, prin focusarea asupra succesului, realizării, muncii de echipă și competiției prietenoase, spune dl. Prof. Anghelache Constantin-Laurențiu.
CUVINTE CARE RĂNESC VERSUS CUVINTE CARE ZIDESC – CREAȚII ARTISRICE
Coordonatori: Prof. Maria Cochinescu
Prof. Constantin-Laurențiu Anghelache
Școala Gimnazială Nr. 163, București.