fbpx

„Oameni care ne inspiră. Impact și atitudini” – activitate în cadrul proiectului nonviolență derulat în Școala Gimnazială Nr. 163, București

Data publicării:

Lansarea proiectului nonviolenta ,,Antrenează-ți mintea, nu pumnul! Curajul se măsoară prin minte, nu prin forță” – a avut loc în data de 30 ianuarie 2024 (Ziua Internațională a Nonviolenței) la Școala Gimnazială Nr. 163, sector 6 București.

Acest proiect este înscris în cadrul Programului ,,Împreună prindem curaj” – lansat de Ministerul Educației și finanțat de Mecanismul de Susținere și Prevenire a Criminalității.

Implementarea și coordonarea acestui program revine Inspectoratului Școlar al Municipiului București și Centrului Municipiului de Resurse și Asistență Educațională. Participarea la proiect s-a făcut pe baza înscrierii și selecției de către CMBRAE.

Programul propus are ca scop prevenirea apariției și dezvoltării comportamentelor agresive în mediul școlar cu participarea tuturor actorilor implicați în procesul de educație. Durata desfășurării programului este ianuarie – mai 2024.

Beneficiarii acestui proiect sunt 107 elevi din învățământul primar, 215 elevi din învățământul gimnazial, 322 părinți și 15 cadre didactice.

Marele câștig al acestui proiect sperăm să fie acela de a conștientiza că fiecare dintre noi (profesori, elevi, părinți) putem contribui în prevenirea comportamentelor agresive, prin dezvoltarea abilităților sociale, emoționale, empatice, de lucru în echipă, de colaborare și cooperare. De fapt, un rol fie el cât de mic îl putem avea fiecare dintre noi prin atenția și felul de a nu rămâne indiferenți, pasivi la ceea ce se întâmplă în jurul nostru. O pietricică neșlefuită a unui copil poate deveni bolovanul de care se va împiedica societatea în anii care vor urma. Fără a fi și a te simți într-un loc sigur nu ai cum să creezi contextul favorabil învățării și dezvoltării. Importanța acestui proiect nu constă în conținut, ci în aplicarea în practică a acestui conținut, afirmă coordonatorul proiectului, Consilier școlar, d-na. Maria Cochinescu.

Am gândit acest proiect pornind de la nevoile educaționale ale școlii și luând în considerare toți factorii care generează comportamentele agresive ale elevilor – și aici ne referim la factorii familiali, școlari, sociali și de personalitate. De aceea un prim obiectiv pe care ni l-am propus este crearea unui mediu școlar sigur și suportiv atât pentru elevi cât și pentru cadrele didactice și părinți, în care elevii să se simtă în siguranță, să construiască relații sociale pozitive, să se implice în munca lor școlară, sa li se cultive sentimentul valorii personale. Proiectul se centrează și pe dezvoltarea abilitaților socio-emoționale ale elevilor (un alt obiectiv fundamental) deoarece cu cât elevii sunt abilitați socio-emoțional, cu atât frecvența apariției comportamentelor agresive scade, menționează dl. prof. Anghelache Constantin-Laurențiu.

De asemenea nu se poate concepe o bună adaptare a elevilor la mediul școlar, fără dezvoltarea acestor competențe. Nu ne propunem să eradicăm acest fenomen de  bullying (ar fi imposibil), ci ne dorim să învățăm ce putem face în momentul în care apar astfel de comportamente agresive, de stări emoționale negative. Nu este suficientă doar monitorizarea, morala, pedeapsa, descrierile teoretice, ci este necesară și o bună intervenție în ecest sens și aici ne referim la dezvoltarea inteligenței emoționale, la învățarea unor tehnici de autocontrol, dezvoltarea toleranței la frustrare, astfel încât elevii să știe să negocieze conflictele în sens constructive și să stabilească relații sociale sănătoase pozitive. Este mult mai ușor să-l faci pe colegul tău să pară slab, jignindu-l sau amenințându-l, decât să îți dezvolți propriile abilități. Observăm de foarte multe ori când copii cad pradă acestei competiții nesănătoase, din cauza faptului că nu au învățat cum să colaboreze într-un mod constructiv. Competiția sănătoasă este când tu ești în competiție cu tine însuți și vrei ca în fiecare zi să fii mai bun decât ai fost cu zi înainte, afirmă coordonatorul proiectului, Consilier școlar, d-na. Maria Cochinescu.

Pentru atingerea tuturor obiectivelor stabilite în proiect vom desfășura activități complexe, diversificate alături de partenerii noștri implicați în proiect. La lansarea proiectului au participat campioni olimpici și mondiali din lumea sportului, precum Larisa Iordache, Florentin Vasilescu, invitați din cadrul Inspectoratului Scolar al Municipiului București, ofițeri de la Compartimentul de Analiză și Prevenire  a Criminalității, din cadrul compartimentului Siguranță Școlară, precum și Politia de Proximitate. În cadrul acestui eveniment a participat și părintele protopop al Protoieriei sector 6, București, dar și profesori, părinți și elevi ai școlii, spune dl. Prof. Anghelache Constantin-Laurențiu.

Activitatea din data de 28.03.2024, intitulată „Oameni care ne inspiră – impact și atitudine” – dezbateri cu personalități sportive continuă șirul activităților din calendarul proiectului, prin centrarea atenției asupra importanței spiritului de echipă și perseverența în practicarea acestuia, deoarece munca în echipă are beneficia covârșitoare pe plan social și pe termen lung, contribuind la dezvoltarea unor abilități și achiziții în modelarea comportamentului elevilor și în viața de zi cu zi.

Prin sesiunile activității (premierea lucrărilor artistice și literare din cadrul activității „Cuvinte care rănesc versus cuvinte care zidesc”, discursul invitaților și sesiunile de dezbateri și discuții libere) se încearcă evidențierea competitivității și cooperării sănătoase, ca efecte ale manifestării spiritului de echipă. Mesajul acestei activități este acela că practicarea unui sport este o soluție la îndemâna oricui și extrem de eficientă în diminuarea actelor de violență în mediul școlar, prin focusarea asupra succesului, realizării, muncii de echipă și competiției prietenoase, spune dl. Prof. Anghelache Constantin-Laurențiu.

CUVINTE CARE RĂNESC VERSUS CUVINTE CARE ZIDESC – CREAȚII ARTISRICE

Pictura prezinta un caine cu rabii, simbolizand o persoana care a devenit victima bullying-ului si ulterior, s-a transformat el insusi intr-un bataus, ducand la formarea ciclului de violenta. Expresiile catelului si postura sa arata agresiunea si ura, dar si neincrederea si regretul simtit de persoanele care au fost victime unui bataus. Cainele evita sa priveasca corpul iepurelui mort, care reprezinta inca o victima a hartuirii (de data aceasta, victima a fost ucisa chiar de caine) care a pierit din cauza ciclului violentei. Mi-am bazat pictura pe imagina „Ouroboros”-ului, care reprezinta ciclul permanent al universului. In cazul meu, ciclul nu este pozitiv, in loc, el demonstreaza ca, daca nu se va face o schimbare, hartuirea va continua cat timp exista chair si un singur bataus ‘adevarat’ care aduce ura si frica in scoli, familii, etc. (JAPIN MAYA – cls. a VIII-a A)
Acest desen intitulat „Petalele Globului” înfățișează durerea emoțională și neîncrederea care pot rezulta din a fi victima agresiunii. Irisul ochiului, înconjurați de spini și trandafiri roșii, reprezintă sentimentele de furie, resentimente și ură care apar adesea ca răspuns la comportamentul abuziv. În interiorul irisului, poate fi văzută o figură neclară care exprimă tristețea, indicând impactul emoțional pe care bullying-ul îl poate avea asupra victimelor sale. Lacrima din ochi, cu lavandă înăuntru, simbolizează neîncrederea care se poate dezvolta în urma hărțuirii, precum și dificultățile pe care victimele le pot avea în a-și permite să fie din nou vulnerabile. Prin evidențierea tulburărilor emoționale care pot rezulta din bullying, acest desen servește ca o reamintire că impactul de durată al bullying-ului se extinde dincolo de vătămarea fizică sau abuzul verbal. Este important să fim conștienți și sensibili la nevoile emoționale ale celor din jurul nostru și să ne străduim să creăm un mediu favorabil și incluziv pentru toată lumea. (NEGUȚ AMALIA – cls. a VIII-a A)
Nimic nu poate distruge fierul, decat propria rugina. Acest lucru este valabil tuturor oamenilor, atât celor puternici, dar mai ales persoanelor sensibile. Nimic nu poate distruge o persoană, decât propria gândire. Gândurile tale pot fi cel mai mare prieten, dar și cel mai mare inamic al tău și este foarte important cum știi să le controlezi. Este nevoie doar de un gând nepotrivit, ca totul sa fie dat peste cap și lumea ta să se risipească, de aceea este nevoie de o minte puternică pentru a face față tuturor provocărilor și gândurilor care ne invadează mintea. (BERECHET ADELINA și DROC ANDREEA cls. a VIII-a C)
Tabloul înfățișează un băiat înconjurat de un desiș de șerpi cu fețe umane, cu colții descoperiți, cu fălcile gata să lovească. Veninul șerpilor îi agravează starea psihică, aducând un nor de anxietate, iar prezența lor constantă îl îngreunează, făcându-l să devină descurajat. (NEGUȚ AMALIA – cls. a VIII-a A)
Fiecare om are nevoie de susținere. Suntem într-un ocean plin de oameni pierduți, iar în adâncul acestuia este greu să găsești lumină. Ne înecăm cu toții, încercând să supraviețuim. Ne este greu fiecăruia, însă, atunci când există o sursă care îți poate însenina calea, totul prinde contru, devinind posibil. Uneori simți nevoia să privești soarele, așteptând să te învăluie în lumină, iar brusc te simți mai bine pentru că nu mai vezi ceea ce te împovăra. Oricine își dorește să aibă acea lumină, acea pată de culoare care îl va face să zâmbească și să realizeze că într-un final totul va fi bine. Iar dacă nu este bine, atunci nu este finalul și povestea va continua, în timp ce soarele va străluci. (MOHAMED-PEITRO FATIMA – cls. a VIII-a B
Acest tablou semnifică frica de a-ți arăta adevărata față, frica ca vei fi judecat pentru felul cum arăți sau pentru modul în care te comporți. Deoarece persoanele din jur au aruncat tot felul de cuvinte apăsătoare asupra ta, acest lucru te face să nu mai ai încredere în tine și să-ți pierzi demnitatea, fiind un om fără personalitate. (BERECHET ADELINA și DROC ANDREEA cls. a VIII-a C)
Tabloul acesta reflectă aceas stare când nu știi ce mască să-ți pui pentru lumea din jur, ca cei din jur să te accepte, să te respecte, dar mai ales să nu te judece. Sunt convinsă că, la un moment dat, toți am trecut prin situații în care nu am simțit că putem fi noi înșine c lăngă oanumită persoana, așa că a trebuit să ne punem o mască care ascunde cine suntem noi cu adevărat, ca și cum propria noastră viață este o scenă, iar noi suntem actorii ce trebui să-și exercite rolurile de zi cu zi. (BERECHET ADELINA și DROC ANDREEA cls. a VIII-a C)
Acest tablou reprezintă momentele când parcă ne afundăm în întuneric, în situațiile dificile ale vieții. Atunci când gandurile rele pun monopol pe noi ne pierdem echilibrul și prin orice cuvânt jignitor, simțim că ne afundăm tot mai mult, nemaiputând ieși la lumină. (BERECHET ADELINA și DROC ANDREEA cls. a VIII-a C)

Coordonatori: Prof. Maria Cochinescu

Prof. Constantin-Laurențiu Anghelache

Școala Gimnazială Nr. 163, București.

Categorii:

Ultimele articole

Mai multe din aceeași categorie
Related

Viitorul producției agroalimentare va fi discutat pe 24 aprilie la Iași

Consulatul Regatului Țărilor de Jos de la Iași, în parteneriat cu...

Un interviu cu artistul plastic Valentin Tănase

Sâmbăta, feeric inundată de soare și visare, a fost...

Regal cultural dedicat eleganței și leadershipului feminin promovat de patronatul OFA UGIR

Patronatul Organizația Femeilor Antreprenor din Uniunea Generală a Industriașilor...

România este prezentă la Târgul Internațional de Artă Contemporană ARCO Madrid

ARCO Madrid, unul dintre principalele târguri de artă contemporană...